Ancient Society 39 (2009)
Ancient Society
Volume 39
2009
1 - 34 -
The Use and Abuse of Historians
Polybios' Book XII and our Evidence for Timaios
BARON, Christopher
35 - 53 -
Alessandro, Sparta e la guerra di vendetta contro i Persiani
MONTI, Giustina
55 - 69 -
'Nectanébo-le-faucon' et la dynastie lagide
GORRE, Gilles
Abstract :
The cult of Nectanebo II is well documented in the Ptolemaic period. As is clear from Egyptian source material, the clergy of his cult functioned continuously from the XXXth Dynasty to the end of the 3rd century BC at least. In the Alexander romance Nectanebo also appears as father of the conqueror. The present paper investigates the link between the memory of the king and the Ptolemaic royal cult.
71 - 97 -
Greek Polytheophoric Names
An Onomastic Fashion of Roman Egypt
BENAISSA, Amin
Abstract :
Greek personal names joining the names of two deities (e.g. Hermeracles) have long been known to be characteristic of Roman Egypt, but have never been studied comprehensively. This article offers an overview of the formation, variety and distribution of these ‘polytheophoric’ names, an exploration of their relation to traditional Greek and Egyptian onomastic practice, and some remarks on their socio-religious significance. It emerges that such names were popular especially between the second and the fourth centuries, followed regional preferences, and reflect an elite milieu in the metropoleis of Roman Egypt grounded in Hellenistic interpretations of Egyptian religion. A list of polytheophoric names preserved in documentary papyri and inscriptions (excluding names in -άμμων) is appended.
99 - 109 -
Les collecteurs de taxes à Jêmé d'Auguste à Claude
AGUT-LABORDÈRE, Damien
Abstract :
Étude des collecteurs de taxes qui travaillaient pour la banque de Jêmé durant la première moitié du premier siècle de notre ère. La première partie dresse une liste des ostraca portant la mention de la formule «parmi les hommes de» (hn n3 rmt.w n) qui indique que le contribuable faisait partie d’un groupe qui payait ses impôts auprès d’une collecteur attitré. L’examen de ces documents permet d’isoler presque une vingtaine de noms de collecteurs et de mettre en relief la dualité de la documentation fiscale. Ainsi, à côté des reçus en bonne et due forme ont fleuri des reçus officieux liés à l’activité des collecteurs. Notamment, des ‘fantômes’ de reçus remis au contribuable lorsque le collecteur avait oublié le document officiel ainsi qu’une catégorie de pièces dans lesquelles le collecteur déclare avoir perçu le montant de l’impôt de la part du contribuable dont la fonction nous échappe. Ce dossier permet enfin d’établir une chronologie assez précise de la diffusion du grec dans l’administration fiscale de Haute Égypte: le dernier reçu démotique officiel est daté de 40, le dernier reçu officieux de 56/57.
111 - 120 -
Der Begriff κολων(ε)ια in den ägyptischen Papyri
DIETZE-MAGER, Gertrud
Abstract :
While it is a known fact that no Roman coloniae, i.e. self-governed cities of Roman law in which all citizens possessed Roman citizenship, were founded in Egypt, the term colonia transcribed into Greek appears in several papyri of the Roman period. This paper discusses the relevant sources and tries to determine the reality behind the term. The author comes to the conclusion that the Egyptian coloniae were veteran settlements. They do not seem to have been widespread. They possessed certain corporative rights, but no self-government. As such they are different from the known coloniae in other provinces.
121 - 169 -
Livia before Octavian
HUNTSMAN, Eric D.
171 - 184 -
Glimpses of Vertical Integration/Disintegration in Ancient Rome
SILVER, Morris
185 - 202 -
Hermas' 'Biography'
Social Upward and Downward Mobility of an Independent Freedman
WEISS, Alexander
203 - 243 -
Encroachment in the Eastern Mediterranean between the Fourth and the Seventh Century AD
JACOBS, Ine
245 - 259 -
Isiaca and Aegyptiaca de l'Antiquité tardive et du Haut Moyen Âge
PODVIN, Jean-Louis
Abstract :
A plusieurs reprises, des objets en relation avec les cultes isiaques (isiaca) ou avec l’Égypte (aegyptiaca) ont été retrouvés dans un contexte de l’Antiquité tardive ou du Haut Moyen Âge. Que penser de ces découvertes? Pour tenter de répondre à cette question, nous avons essayé de recenser ces différents documents et de les regrouper en plusieurs catégories.
La première concerne les objets découverts dans des tombes mérovingiennes ou considérées comme telles. Le plus souvent, le contexte exact de leur découverte manque de fiabilité, notamment à cause de l’absence de stratigraphie car ces fouilles furent, pour la plupart, effectuées au XIXe siècle. Il paraît difficile d’attribuer à ces aegyptiaca un rôle religieux véritable, à quelques exceptions près.
La deuxième catégorie rassemble des isiaca retrouvés dans des fondations d’églises ou à proximité immédiate de celles-ci. Il est tentant d’y voir la continuité de l’occupation de l’espace sacré, sans doute par la volonté de la nouvelle religion de christianiser un lieu païen mais, là encore, le manque de précision dans la mention des découvertes pose problème.
Enfin, un dernier ensemble regroupe les isiaca réutilisés dans ces mêmes édifices religieux, que ce soit dans les murs, pour les chapiteaux ou la statuaire.
En résumé, il semble difficile d’affirmer que les cultes isiaques ont survécu longtemps parmi les habitants de la fin de l’Antiquité tardive et du Haut Moyen Âge. Tout au plus peut-on constater que des aegyptiaca ou isiaca ont été réutilisés dans un but talismanique chez certains, esthétique pour d’autres, utilitaire pour les dernier
261 - 281 -
Divine Mission and Human Destiny
Maurice Druon's Alexander Romance Fifty Years Later
HAUBEN, Hans
Abstract :
Written on the occasion of the 50th anniversary of the publication of Maurice Druon’s historical novel on Alexander the Great (1958), the present article aims at putting this literary product in its historical context: the personal and familial background and literary career of the famous French novelist (1918-2009), the social and ideological shifts of the late 1950s, other contemporary Alexander novels like those of Roger Peyrefitte and Julien Tondriau. Having stated the value and impact of high-quality historical novels in general, the article analyzes the proper qualities and basic ideas of Druon’s narrative, which presents itself as the diary of Alexander’s main seer Aristandros. Inspired in part by certain ‘egyptosophic’ currents, the author tries to detect a global, basically religious, sense in history. Interpreted as one of the great ‘divine bastards’ of humankind, the Macedonian king is credited with a providential rôle. The study concludes with a rudimentary attempt to confront some aspects of Drion’s seductive views with Alexander’s own ideas and historical reality.
Volume 39
2009
1 - 34 -
The Use and Abuse of Historians
Polybios' Book XII and our Evidence for Timaios
BARON, Christopher
35 - 53 -
Alessandro, Sparta e la guerra di vendetta contro i Persiani
MONTI, Giustina
55 - 69 -
'Nectanébo-le-faucon' et la dynastie lagide
GORRE, Gilles
Abstract :
The cult of Nectanebo II is well documented in the Ptolemaic period. As is clear from Egyptian source material, the clergy of his cult functioned continuously from the XXXth Dynasty to the end of the 3rd century BC at least. In the Alexander romance Nectanebo also appears as father of the conqueror. The present paper investigates the link between the memory of the king and the Ptolemaic royal cult.
71 - 97 -
Greek Polytheophoric Names
An Onomastic Fashion of Roman Egypt
BENAISSA, Amin
Abstract :
Greek personal names joining the names of two deities (e.g. Hermeracles) have long been known to be characteristic of Roman Egypt, but have never been studied comprehensively. This article offers an overview of the formation, variety and distribution of these ‘polytheophoric’ names, an exploration of their relation to traditional Greek and Egyptian onomastic practice, and some remarks on their socio-religious significance. It emerges that such names were popular especially between the second and the fourth centuries, followed regional preferences, and reflect an elite milieu in the metropoleis of Roman Egypt grounded in Hellenistic interpretations of Egyptian religion. A list of polytheophoric names preserved in documentary papyri and inscriptions (excluding names in -άμμων) is appended.
99 - 109 -
Les collecteurs de taxes à Jêmé d'Auguste à Claude
AGUT-LABORDÈRE, Damien
Abstract :
Étude des collecteurs de taxes qui travaillaient pour la banque de Jêmé durant la première moitié du premier siècle de notre ère. La première partie dresse une liste des ostraca portant la mention de la formule «parmi les hommes de» (hn n3 rmt.w n) qui indique que le contribuable faisait partie d’un groupe qui payait ses impôts auprès d’une collecteur attitré. L’examen de ces documents permet d’isoler presque une vingtaine de noms de collecteurs et de mettre en relief la dualité de la documentation fiscale. Ainsi, à côté des reçus en bonne et due forme ont fleuri des reçus officieux liés à l’activité des collecteurs. Notamment, des ‘fantômes’ de reçus remis au contribuable lorsque le collecteur avait oublié le document officiel ainsi qu’une catégorie de pièces dans lesquelles le collecteur déclare avoir perçu le montant de l’impôt de la part du contribuable dont la fonction nous échappe. Ce dossier permet enfin d’établir une chronologie assez précise de la diffusion du grec dans l’administration fiscale de Haute Égypte: le dernier reçu démotique officiel est daté de 40, le dernier reçu officieux de 56/57.
111 - 120 -
Der Begriff κολων(ε)ια in den ägyptischen Papyri
DIETZE-MAGER, Gertrud
Abstract :
While it is a known fact that no Roman coloniae, i.e. self-governed cities of Roman law in which all citizens possessed Roman citizenship, were founded in Egypt, the term colonia transcribed into Greek appears in several papyri of the Roman period. This paper discusses the relevant sources and tries to determine the reality behind the term. The author comes to the conclusion that the Egyptian coloniae were veteran settlements. They do not seem to have been widespread. They possessed certain corporative rights, but no self-government. As such they are different from the known coloniae in other provinces.
121 - 169 -
Livia before Octavian
HUNTSMAN, Eric D.
171 - 184 -
Glimpses of Vertical Integration/Disintegration in Ancient Rome
SILVER, Morris
185 - 202 -
Hermas' 'Biography'
Social Upward and Downward Mobility of an Independent Freedman
WEISS, Alexander
203 - 243 -
Encroachment in the Eastern Mediterranean between the Fourth and the Seventh Century AD
JACOBS, Ine
245 - 259 -
Isiaca and Aegyptiaca de l'Antiquité tardive et du Haut Moyen Âge
PODVIN, Jean-Louis
Abstract :
A plusieurs reprises, des objets en relation avec les cultes isiaques (isiaca) ou avec l’Égypte (aegyptiaca) ont été retrouvés dans un contexte de l’Antiquité tardive ou du Haut Moyen Âge. Que penser de ces découvertes? Pour tenter de répondre à cette question, nous avons essayé de recenser ces différents documents et de les regrouper en plusieurs catégories.
La première concerne les objets découverts dans des tombes mérovingiennes ou considérées comme telles. Le plus souvent, le contexte exact de leur découverte manque de fiabilité, notamment à cause de l’absence de stratigraphie car ces fouilles furent, pour la plupart, effectuées au XIXe siècle. Il paraît difficile d’attribuer à ces aegyptiaca un rôle religieux véritable, à quelques exceptions près.
La deuxième catégorie rassemble des isiaca retrouvés dans des fondations d’églises ou à proximité immédiate de celles-ci. Il est tentant d’y voir la continuité de l’occupation de l’espace sacré, sans doute par la volonté de la nouvelle religion de christianiser un lieu païen mais, là encore, le manque de précision dans la mention des découvertes pose problème.
Enfin, un dernier ensemble regroupe les isiaca réutilisés dans ces mêmes édifices religieux, que ce soit dans les murs, pour les chapiteaux ou la statuaire.
En résumé, il semble difficile d’affirmer que les cultes isiaques ont survécu longtemps parmi les habitants de la fin de l’Antiquité tardive et du Haut Moyen Âge. Tout au plus peut-on constater que des aegyptiaca ou isiaca ont été réutilisés dans un but talismanique chez certains, esthétique pour d’autres, utilitaire pour les dernier
261 - 281 -
Divine Mission and Human Destiny
Maurice Druon's Alexander Romance Fifty Years Later
HAUBEN, Hans
Abstract :
Written on the occasion of the 50th anniversary of the publication of Maurice Druon’s historical novel on Alexander the Great (1958), the present article aims at putting this literary product in its historical context: the personal and familial background and literary career of the famous French novelist (1918-2009), the social and ideological shifts of the late 1950s, other contemporary Alexander novels like those of Roger Peyrefitte and Julien Tondriau. Having stated the value and impact of high-quality historical novels in general, the article analyzes the proper qualities and basic ideas of Druon’s narrative, which presents itself as the diary of Alexander’s main seer Aristandros. Inspired in part by certain ‘egyptosophic’ currents, the author tries to detect a global, basically religious, sense in history. Interpreted as one of the great ‘divine bastards’ of humankind, the Macedonian king is credited with a providential rôle. The study concludes with a rudimentary attempt to confront some aspects of Drion’s seductive views with Alexander’s own ideas and historical reality.
<< Home